Storingsdiagnose

Diagnose stellen

user1093_1169177640 Moderne auto’s zitten bomvol elektronica en zolang het goed werkt verhogen ze de veiligheid en het comfort. Zonder elektronica kan een auto niet meer rijden, sturen of zelfs maar remmen. Alleen werken de systemen niet altijd probleemloos en op het moment dat er een storing optreed zal deze opgelost moeten worden. Er is veel  systeemkennis en inzicht nodig om efficiënt en adequaat  het probleem te lokaliseren en op te lossen. Dat is de reden dat ik naast de basisopleidingen en jarenlange praktijkervaring doorlopend mijn kennis blijf uitbreiden met aanvullende trainingen om up-to-date te blijven met alle ontwikkelingen.

Diagnostisch gereedschap
IntermittentFaultMeasureExample.nlKennis is één ding, maar  zonder het juiste gereedschap kom je bij een moderne auto niet ver. De basis van de diagnose bij een elektrische storing is het uitlezen van het storingsgeheugen.  Als dit met de juiste apparatuur en software gebeurt, is de reden bekend waarom de storingslamp gaat branden. Het uitlezen kan door de meeste garages gedaan worden, maar met alleen uitlezen ben je er nog niet.  Als de storingsmelding niet goed geïnterpreteerd wordt, leidt dit tot een verkeerde diagnose en het onnodig vervangen van (dure) onderdelen. Moderne auto’s vragen om modern gereedschap. Daarom werk ik naast het basis diagnostisch gereedschap met een uitgebreide 4-kanaals automotive scope(ook voor vermogensmeting), een rookmachine om lekkages op te sporen, verschillende uitleesapparaten met elk hun eigen specialisme om maar wat te noemen.